سبک زندگی مجازی و چالش آفرینی در حوزه هویت ایرانی

سبک زندگی مجازی و چالش آفرینی در حوزه هویت ایرانی

سبک زندگی مجازی و چالش آفرینی در حوزه هویت ایرانی

دکتر مسعود مطلبی*/ رضا غفاری** / شمسی کاظمی***

 

چکیده:

فضای مجازی در دنیای امروز به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا چالش های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها استحاله هویت ایرانی بواسطه تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‌ها است. نوشتار حاضر تلاش دارد با بهره گیری از رویکرد توصیفی – تحلیلی و با هدف آسیب شناسی سبک زندگی مجازی در جامعه ایرانی و بویژه تاثیر آن بر هویت ایرانیان، به این مهم بپردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد ترویج باورهای انحرافی، فاصله گرفتن از دنیای واقعی، تأثیرات منفی رفتاری، حیازدایی، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی، بلوغ جنسی زودرس در اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی و زمینه‌سازی گسست نسلی از مهمترین چالش های هویتی است که زندگی سایبری برای ایرانیان به همراه داشته است.

کلیدواژه ها: فضای مجازی، هویت ایرانی، سبک زندگی، اینترنت

 

*عضو هیات علمی و استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر                     [email protected]  

**کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر                     [email protected]

***کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

 

مقدمه

در قرن بیست و یکم کلمات و عباراتی نظیر فضای سایبر(Cyber Space)، جهان مجازی (Virtual World)، زندگی مجازی(Virtual Life)، زندگی آواتاری(Avatarian Life)، جامعه محتوایی(Content Community) و ... چه در کلام و چه در واقعیتِ زندگی انسان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. زندگی و روابط اجتماعی در شبکه های اجتماعی(Social Network) نیز تحت تاثیر عناوین ذکر شده جایگاه درخور توجهی پیدا کرده است. این شبکه ها توانسته اند تاکنون بیش از میلیارد ها کاربر سایبورگ شده را ذیل نام های فیسبوک(Face book)، مای اسپیس(My Space)، توئیتر(twitter) و بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی عمومی و تخصصی درگیر جاذبه های خود نمایند. فضای سایبری در دنیای امروز به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‌ها است.

امروزه می‌توان مدعی شد فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده با فضای رئال رقابت دارد؛ با این تفاوت که این دنیای مبهم، اما جذاب، روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود، اما دنیای پیرامون ما برای رشد و گسترش، لااقل زمان بیشتری نیاز دارد. همین گستردگی فضای مجازی سبب شده است تا در کنار تمامی کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این شبکه را هر روز گسترش می‌دهد، شاهد بروز روزافزون چالش‌های متعددی نیز باشیم؛ چالش‌هایی که نه فقط در جامعه‌ای ارزشی همچون ایران، بلکه حتی در جوامع اروپایی و آمریکا نیز نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

یکی از این نگرانی‌ها اثرگذاری اینترنت، به ویژه فضاهایی نظیر شبکه‌های اجتماعی و اتاق‌های گفت‌وگو بر رفتار و روابط اجتماعی افراد جامعه و از بین بردن قبح و حدود روابط زن و مرد است. اگر شما هم به شبکه‌هایی نظیر فیسبوک سری زده باشید، به عمق این نگرانی پی می‌برید.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در پی توسعه‌ی سریع جوامع ایجاد می‌شود، تضادهای فرهنگی جامعه‌ی مد نظر با ابزار و دستاوردهای توسعه است. در این میان، بدیهی است با سرعت گرفتن رشد توسعه، این تضادها به شکل برجسته‌تری نمایان می‌شوند و آسیب بیشتری را متوجه آن جامعه می‌کنند. از همین روست که جوامع در حال توسعه، همواره در کنار بهره‌گیری از فواید تغییر ساختار اجتماعی و اقتصادی، با تبعات ناشی از تغییرات فرهنگی ناشی از این پیشرفت سریع دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، در دنیای کنونی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت توسعه‌ی صنعتی و علمی آن‌چنان از فراهم آمدن زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی پیشی گرفته است که خیلی وقت‌ها به نظر می‌رسد اخلاق و ارزش‌ها در جاده‌ی توسعه زیر گرفته می‌شوند.

فروپاشی نظام‌های اخلاقی در جامعه‌ اما به معنای در دست داشتن ابزار علم بی‌تعهد است. ورود اینترنت و گسترش لحظه‌ای کاربران اینترنتی، بدون فراهم آمدن زیرساخت‌های فرهنگی لازم، به مثابه‌ی شمارش معکوس بمبی در میان ارزش‌ها، باورها و هنجارهای ملی‌مذهبی و در یک کلمه «سبک زندگی» ماست. البته این تکنولوژی، خدمات بسیاری را برای ما فراهم می‌آورد و بسیاری از امور را برای ما تسهیل می‌کند و باید اذعان داشت در دنیای امروزی نمی‌توان از این تکنولوژی چشم‌پوشی کرد.

 

گفتار اول: مبانی نظری: رسانه و هویت

آنچه سرعت تحول در سبک های زندگی را تعیین می کند، تنها تغییرات اجتماعی و تکنولوژیک نیست. رسانه ها نقش اساسی به منزله موتور محرک ایجاد و اشاعه سبک های مختلف زندگی ایفا می کنند. رسانه‏ها و مطبوعات از طریق عرضه صورت های عینی شده از انواع کالاها، اشیاء، روش ها و ایده ها همراه با زمینه‏های کاربرد و استفاده از آنها، و همچنین پیچاندن مفاهیم در بسته های تبلیغاتی، مردم را به پذیرش سبک‏های تازه ترغیب می کنند. رسانه ها نه تنها مردم را سرگرم می کنند و جهان لذت بخشی برای آنها می آفرینند، بلکه نقش اساسی در چگونگی فهم یا مفهوم سازی آنها از واقعیت دارند. یکی از این مفهوم سازی ها تلقی جهان زیست به منزله «جهان مصرف» است، جهانی که انسان بودن خویش را با مصرف تعریف می کند. در این فرایند رسانه ها با تأکید بر تنوع و تغییر، نوعی «خلاقیت در مصرف» را به وجود می‏آورند. از این رو مصرف کننده نیز احساس می کند که با تغییر سبک زندگی خود نه تنها موجود منفعل نیست، بلکه می تواند با بازیگر خلاق عرصه زندگی شخصی خود باشد. بازیگر بودن در عرصه زندگی شخصی تعبیر دیگری از پدیده ی «خود فهمی» یا خود اندیشی است که سازنده «هویت خوداندیشانه» یا بازتابی است که «آنتونی گیدنز» آن را ویژگی اساسی دنیای مدرن تعریف می کند(گیدنز، 1385: 81).

از این منظر، مخاطبان رسانه ها دیگر «مخاطبان منفعل» نیستند، اگرچه رسانه ها در معنایابی و معناسازی جهان زیست فرد مشارکت دارند و برای او هم ساختارهای ذهنی و تخیلی معینی می افرینند.همان طور که خواهیم دید مساله جهانی شدن و بسط ارزش های جهانی نیز از طریق رسانه ها و به طور عمده از مجاری ارتباطی صورت می گیرد. از این نظر،یک نظام ارزشی شکل می گیرد که دقیقاً با نظام ارزشی سنتی که پیروی از گذشتگان را ارزش می دانست در تقابل است. از این رو سبک زندگی اساساً نسبت نزدیک و تام با مقوله «مصرف» دارد. سبک زندگی در یک جامعه یا گروه را از راه بررسی پرسش هایی از این نوع که افراد آن جامعه یا گروه چگونه زندگی می کنند، پول و وقت خود را چگونه هزینه یا صرف می کنند، می توان شناخت. به همین دلیل اصطلاح سبک زندگی یکی از مفاهیم کلیدی در فهم «فرهنگ مصرفی» مدرن و درک مدرنیته است. از این دیدگاه گفته می شود که اشیاء و کالاها و خدماتی که مصرف می شوند، تنها مواد نیستند، بلکه هر یک مجموعه ای از «نام ها» و «نشانه‏ها» هستند و نظامی از «معانی» را با خود حمل می کنند. این معانی قابل تأویل و تفسیرند و از این رو دائماً تغییر می کنند. در نتیجه برای انسان مدرن که بر اساس الگوهای مصرف هویت اجتماعی اش را تعریف می کند، بحرانی از هویت و برند های متغیر شونده به وجود می آورند. در این جامعه، تکنولوژی اطلاعات عامل ساخت فرهنگ و معیار و اخلاق است و بنیان های آن، « قدرت، ثروت وتجربه» است.

این یک واقعیت است که ویژگی جهان نو سلطه رسانه ها بر اجتماع است. تکنولوژی اطلاعات قدرت، ثروت و تجربه را به عنوان معنا و هویت تولید می کند. امروزه دیگر این منش های سنتی و فرهنگی نیستند که هویت یک فرد را می سازند، بلکه انسان ها خیلی ساده، تحت تاثیر جریانات روز قرار می گیرند و «با هر موجی به این سو آن سو» متمایل می‏شوند.

در جامعه شبکه ای، این رسانه ها هستند که منش ها، کنش ها و حتی واکنش ها را می‏سازند و هویت‏های نوین راخلق می کنند و رقم می زنند. نتیجه و اوج حضوردر این وضعیت فکری و فرهنگی، سطحی شدن افکار عمومی است. درعصر نوین، به قول «مک لوهان» جهان رسانه ای عقل را مبدل به چشم می کند و تلویزیون امتداد دیدن انسان ها و نه امتداد اندیشه آنها می شود.

در این شرایط، من وجودی هر فرد به سختی قادراست خود را از نظم موجود جدا سازد، به عبارت دیگر من وجودی هرکس با اینکه به خاطر هویت یابی تلاش می کند، ولی برای او میسر نیست که جدای از نظم حاکم، خویشتن خویش را بشناسد. زیرا که من وجودی و در ریخت های نوین اجتماعی ودر نظم موجود، ساخته و پرداخته شده و خود و دیگر من ها را نیز مبتنی برهمین پایه مورد شناسایی و داوری قرار می دهد. پس، ساخت «من» ساختی است که برمن سلطه افکنده است. درحالی که تمایلات، انگیزه‌ها، احساسات و نیز قوای برانگیزاننده‌ ما پیش ازهنجارشدن، ربطی به ساختارمندی جامعه‌ ندارد بلکه ازآن «خود من» بوده است. اما ساختاراجتماعی موجود که درموجودیت ما دخل و تصرف قطعی دارد ریخت اجتماعی را به ما القا و جاری گردانده ومن ها را به گونه ای می سازد که خود می خواهد.

به عبارت دیگر، مـن شدن در خدمت چیزی است که من به خوبی نمی دانم چیست؟ رنگ من به رنگ پیرامونم درمی‌آید، بدون اینکه من خود در آن نقشی داشته باشم. رنگی که به من پاشیده می‌شود، رنگ‌هایی تاریخی است که زمان‏بندی شده و طی روندی همه ما را می پوشاند. موضوع مهم این است که این پروسه، پیش از تولــد ما حضورفعال دارد وهمه ی من ها را درخود فروبرده وتحلیل می برد. قبل ازما هم تمامی پدر و مادران نیز دراین خمره فروبرده شده و سربه راه گشته اند. هر زمان و هر جا من ها این رنگ ها را نپذیرند، آنقدر در این وادی سرگردان می مانند تا سر به راه شوند. به عبارت ساده‌تر در جوامع امروزی انسان خود را درآینه دیگران درمی‌یابد و در واقع نوعی تابعیت و هویت اجباری به فرد تحمیل می‌شود.

بر این اساس در جوامع امروزی به جهت عدم آگاهی مناسب و کافی افراد از وضعیت سیال اجتماع خود وعدم استقلال و کمبود خود باوری و همچنین افزایش شدت وابستگی به دیگران، افزایش سطح توقع و انتظارات نامعقول از اطرافیان و در نهایت عدم پرورش نیروهای بالقوه برای ارائه توانایی زیاد دیده می شود. به همین دلیل است که از بعد سیاسی نقش نخبگان، خبرگان، رهبران وپیشتازان هر روز جدی تر از گذشته می شود و هویت جمعی و عقلانیت ارتباطی سرنوشت جوامع را رقم می زند.

امروزه سلطه غول رسانه ای که بر وحدت و هویّت واحد فرهنگ غربی تأکید دارد، فرسایش هویّت های ملّی را در پی دارد. مارک پاستر یکی از نظریه پردازان پست مدرنیسم، کوشیده است آثار فناوری های جدید و رسانه ها را در پرتو آخرین نظریه های معتبر، موشکافانه بررسی کند. وی در اثر خود با عنوان عصر دوّم رسانه ها در این زمینه می گوید:

آنچه در نوآوری های فنّی مربوط به عصر دوم رسانه ها، یعنی عصر اینترنت، پست الکترونیکی و ماهواره مهم است، دگرگونی گسترده فرهنگ، هویّت فرهنگی و روش جدید ساخته شدن هویّت هاست(پاستر، 1378 : 52).

در مطالعات انتقادی نوین، که از سوی پژوهشگرانی همچون تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر در مکتب فرانکفورت صورت گرفت، رسانه ها وسیله ای برای به ثمر رسانیدن خواست های سودجویانه مدیران رسانه ها و صاحبان صنایع فرهنگی شناخته شدند(معتمدنژاد، 1371 : 22).

هربرت مارکوزه از دیگر منتقدان جهانی شدن رسانه هاست. وی در اثر خود «فرهنگ بسته بندی شده و تک ساحتی شدن انسان در جامعه صنعتی» به این موضوع اشاره نموده که با جهانی شدن رسانه ها، نه تنها آگاهی ها و هویّت های فردی از بین می رود، بلکه تمامی میراث و فرآورده های فرهنگی و معنوی انسان خصلت یک گونگی می یابند(هلد،1378 : 345).

بنابراین، می توان گفت: جهانی شدن فرهنگ و رسانه ها موجب فرسایش و زوال تدریجی هویّت های بومی و ملّی است. مگر جوامع صاحب تمدّن، هویّت و فرهنگ های ریشه دار، غنی و پرمایه ای که هویّت خود را در مقابل عناصر فرهنگی بیگانه حفظ نمایند.

 

گفتار دوم: فضای مجازی و بحران آفرینی در هویت و سبک زندگی ایرانی

1- وضعیت فضای سایبری در ایران

مطابق گزارش اتحادیه‌ی‎ جهانی‎ مخابرات،‎ کشور ما از نظر بهره‌مندی از اینترنت، در بین 187 کشور جهان، رتبه‌ی 87 را دارد که بر اساس طبقه‌بندی اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، جزء کشورهای متوسط به شمار می‌رود. آخرین آمارها از تعداد کاربران اینترنت در ایران نشان می دهد که 60 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند؛ 40 درصد کاربران اینترنت در گروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند و اینترنت موبایل بیشترین پارامتر اتصال به اینترنت در ایران است. مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت در آخرین گزارش خود، شمار کاربران اینترنت در ایران را تا پایان 6 ماهه نخست سال 91 بالغ بر 45 میلیون و 5 هزار و 644 نفر اعلام کرده است که به وسیله پارامترهایی چون اینترنت دایل آپ، اینترنت ADSL ، اینترنت موبایل GPRS ، وایمکس و فیبر به شبکه متصل می شوند. براساس این آمار ضریب نفوذ اینترنت در کشور 59.5 درصد است که 36.46 درصد آن را کاربران اینترنت موبایل GPRS تشکیل می دهند؛ به این ترتیب حدود 27 میلیون و 581 هزار و 799 کاربر با موبایل به اینترنت متصل می شوند. در همین حال کاربران اینترنت دایل آپ با 6 میلیون و 934 هزار و 760 کاربر حدود 9.17 درصد از کل اتصالات اینترنت را به خود اختصاص داده و شمار مشترکان اینترنت ADSL نیز برمبنای این آمار، 3 میلیون و 515 هزار و 980 با ضریب نفوذ 4.65 درصد است. در این رده بندی، سهم اینترنت وایمکس از مجموع اتصالات به اینترنت در ایران 1.15 درصد با 867 هزار و 105 نفر و سهم اتصال از طریق فیبرنوری به اینترنت 8.07 درصد با 6 میلیون و 106 هزار نفر کاربر اعلام شده است.

شرح پارامترها

تعداد کاربران

درصد از کل

اتصال دایل آپ

6میلیون و 934 هزار و 760

17/9درصد

اتصالADSL

3میلیون و 515 هزار و 980

65/4درصد

اتصالGPRS

27میلیون و 581 هزار و 799

46/36درصد

اتصالWIMAX

867هزار و 105

15/1درصد

اتصال فیبر

6میلیون و 106 هزار

07/8درصد

جمع کل

45میلیون و 5 هزار و 644

 

ضریب نفوذ کل

 

5/59درصد

همچنین براساس آخرین آمار به دست آمده در مرکز متما، 5 استان تهران، اصفهان، تبریز، یزد و شیراز از حیث ضریب نفوذ اینترنت بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده اند و 40 درصد کاربران اینترنت در ایران را نیز گروه سنی 20 تا 29 سال، 30 درصد را گروه سنی 30 تا 44 سال، 15 درصد کاربران را گروه سنی 45 تا 59 سال، 10 درصد کاربران را گروه سنی 10 تا 19 سال ، 3 درصد را گروه سنی 1 تا 10 سال و 2 درصد را گروه سنی بالای 60 درصد تشکیل می دهند.

گروه سنی

درصد از کل

10 - 0سال

3درصد

19 - 10سال

10درصد

29 - 20سال

40درصد

44 - 30سال

30درصد

59 - 45سال

15درصد

بالای 60 سال

2درصد

براساس آمارهایی که پیش از این برای سال 90 اعلام شده بود تا پایان سال 90 شمار کاربران اینترنت 32 میلیون و 696 هزار نفر و ضریب نفوذ اینترنت در ایران 43.23 درصد بود که 18.8 درصد از کاربران با تعداد 14 میلیون و 259 هزار نفر را کاربران GPRS به عنوان بیشترین کاربران اینترنت در ایران تشکیل داده بودند.

شاید با نگاه سطحی و در ابتدا این اعداد مطلوب به نظر آید اما از آنجا که هر اندازه وابستگی افراد یک جامعه به فضای سایبر بیشتر باشد، در کنار فواید، مضرات و مشکلات حاصل از این وابستگی نیز بیشتر است، متاسفانه عواقب خطرناک وابستگی به فضای سایبر در زندگی ایرانیان نیز بروز کرده و در حال گسترش است. نباید فراموش کرد که مضرات زندگی سایبری تنها محصور به کشور ایران نیست و ابعاد جهانی دارد اما به دلیل اینکه بستر فکری اعتقادی جامعه ی ایرانی خارج از پارادایم تمدن غرب تعریف می شود، ناسازگاری های بیشتری در ارتباط با فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران دیده می شود. در این ارتباط می توان یکی از معضلات فضای سایبر یعنی مقوله تفرد گرایی (individualism) و زندگی دوم در شبکه های اجتماعی، در برابر زندگی اول و واقعی انسان ها را مورد بررسی قرار داد، موضوعی مغفول مانده در سیاست گذاری های کلان کشور، اما بسیار شایع در میان نسل های جدید و آینده. از این حیث مطالعه روند ملت سازی متأثر از تفرد گرایی با بررسی شبکه های اجتماعی در جهان امروز و آینده ضرورت می یابد.

از سوی دیگر، شبکه‌های دوست‌یابی در کشور ما به سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و ایرانی‌ها رتبه‌ی سوم را در این شبکه‌ها کسب کرده‌اند. فیسبوک معروف‌ترین شبکه‌ی اجتماعی است و هم‌اکنون بیش از یک میلیارد نفر، عضو این شبکه هستند و در حال حاضر، بیشترین استفاده‌کنندگان آن در دنیا، جوانان 18 تا 25 سال هستند. فیسبوک در ایران نیز اعضای بسیاری دارد. براساس یکی از آمارهای موجود، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک هستند که یک میلیون نفر از آنان شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده اند.

اما بنا بر آمار دیگری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی ۴۶ درصد آن را تشکیل می دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود ۱۱ میلیون نفر می شود.

بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران و اقدام متقابل فیسبوک در حذف نام ایران از لیست کشورهایی که به آن ها خدمات می دهد، امکان یافتن آمار دقیق کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی امکان پذیر نیست، اما آمارهای غیر رسمی از ۲ میلیون کاربر فعال و حرفه ای، و ۱۲ تا ۱۷ میلیون کاربر دیگر حکایت دارد.

 

جدول تفکیکی کاربران اینترنت و فیسبوک در کشورهای خاورمیانه

(منبع: Internet World Stats(

تمام این آمار و ارقام در حالی منتشر می‌شود که زیرساخت‌های فرهنگی اینترنت در ایران با چنین سرعتی گسترش نیافته است وفضای مجازی برای جامعه‌ی ایرانی فضایی مبهم است که سعی دارد از طرق مختلف، سبک زندگی و هویت جامعه‌ی ایرانی را در راستای منافع نظام سرمایه داری دگرگون نماید.

2- هژمونی فرهنگ مسلط بر عرصه‌ی فناوری اطلاعات

فضای مجازی عرصه‌ی حضور قدرت‌های اطلاعاتی و محتوایی است. بنابراین جوامعی که قدرت بیشتری در این عرصه دارند، بالطبع حضور قوی‌تری در این فضا خواهند داشت و این بدین معناست که فرصت بیشتری برای تأثیرگذاری بر روی دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها دارند. همین موضوع به فرهنگ‌های ارزشی، غنی و باریشه‌ای که به دلایل متعدد، از حضور مؤثر در فضای مجازی محروم یا ناتوان‌اند، آسیب جدی وارد می‌کند و به نوعی آن‌ها را در معرض استحاله و اثرپذیری از فرهنگ‌های بیگانه‌ی مسلط بر فضای مجازی قرار می‌دهد.

به بیان دیگر، دهکده‌ی جهانی گاهی شبیه جنگلی می‌شود که در آن، قوی‌ترها می‌مانند و ضعیف‌ترها یا می‌روند یا زیر سلطه‌ی آنان زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، باید توجه داشت فضای مجازی و تکنولوژی‌های مرتبط با این دنیا، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دانشی است که در غرب تولید شده و هنوز هم امتیاز این علم در دست آنان است.

بنابراین سیاست‌گذاری‌های این دنیا بر اساس راهبردهایی چنین جوامعی طرح‌ریزی می‌شود. غالب و محتوای عرضه‌شده در فضای مجازی نیز از سوی کشورهای صاحب امتیاز این فضا تولید و عرضه می‌شود، اما از آنجایی که این محتوا قرار است خوراک فکری و زیربنای باورهای تمام کاربران فضای مجازی در سراسر جهان را تأمین کند، در این راستا، ذائقه‌ی مخاطب و پاره‌ای اصول روان‌شناختی نیز برای اثرگذاری بیشتر، چاشنی محتوا و غالب می‌گردد و سبب می‌شود تا غرب و آمریکا از طریق امواج ماهواره‌ای و فیبرهای نوری، در خانه‌ی یکایک مردم دیگر کشورها، برای خود پایگاهی بسازند؛ پایگاهی که به اندازه‌ی یک دستگاه رایانه است، اما قدرتی برای تسلط بر اندیشه و سبک زندگی کاربران در ورای آن وجود دارد.

با نگاهی به تصاویر به نمایش درآمده از بانوان و دختران جوان ایرانی در فضای فیسبوک، می‌توان دریافت اطلاعات و محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی چگونه در مقابل ارزش‌های جامعه‌ی ما قد علم کرده و تا چه اندازه نیز موفق بوده است. اینکه چرا بر روی ارزش‌هایی همچون حجاب و حیا سرمایه‌گذاری می‌شود و ایرانیان بخصوص نسل جوان جامعه‌ی ایرانی مورد هدف قرار می‌گیرند نیز امری بدیهی است. با تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی جوانان، به عنوان مسئولان اصلی زاد و ولد و پرورش نسل آینده، می‌توان هویت ایرانی را دستخوش تغییر کرد.

 

3- شکل‌گیری هویت سایبری

هر‌چند ارتباطات در فضای مجازی را به عنوان نسل جدیدی از ارتباطات اجتماعی باید پذیرفت، اما این فضا به کاربر امکان داشتن یک هویت مجازی را هم می‌دهد. در واقع می‌توان گفت حضور بیش از اندازه‌ی کاربران در فضای مجازی می‌تواند آنان را از هویت حقیقی‌شان دور کند و این دور شدن از دنیای واقعیت‌ها، بر تمام لایه‌های زندگی افراد اثرگذار خواهد بود.

 

4- شکستن مرز فضای حقیقی و مجازی

این مساله برای کاربران نوجوان و جوان اهمیت بیشتری می‌یابد؛ چرا که در این سنین، هنوز هویت افراد به طور کامل شکل نگرفته است و حضور در دالان‌های مجازی اینترنت، از اتاق‌های گفت‌وگو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، به آنان امکان آن را می‌دهد تا برای خودشان هویتی متفاوت از دنیای حقیقی پیرامون خود خلق کنند و همین امر منجر به رشد خیال‌بافی و دور شدن از پذیرش شرایط حقیقی زندگی می‌شود. در این حالت، جوان مرز بین فضای رئال و فضای مجازی را گم می‌کند و همان طور که از محیط پیرامونش تأثیر می‌پذیرد، از فضای مجازی نیز متأثر می‌شود. اهمیت این موضوع در اینجاست که همین هویت مجازی به افراد اجازه می‌دهد تا خود را هر گونه که دوست دارند معرفی کنند و از آنجایی که هیچ کس نمی‌تواند پی به هویت حقیقی آن‌ها ببرد، پس افراد در محیط اینترنت خود را مُجاز به شکستن خطوط قرمز فضای حقیقی می‌دانند و همین هنجارشکنی‌ها از سوی برخی از افراد پیشرو، مسیر را برای دیگرانی که حتی در فضای مجازی ملاحظات ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را دارند باز می‌کند و به نوعی سبب عادی‌سازی رفتارهای خلاف اصول و قواعد اجتماعی محیط حقیقی می‌شود.

5- ضعف سواد رسانه ای والدین درزمینه فضای مجازی؛ زمینه‌ساز گسست فرهنگی نسلی

اغلب والدین سواد استفاده از فضای مجازی را ندارند و چندان با قانون و قواعد بسیار خاص این فضا آشنایی ندارند و همین موضوع موجب می‌شود تا نظارت مناسبی بر عملکرد فرزند جوان و نوجوان خود نداشته باشند. در چنین حالتی، جوانان و نوجوانان با حضور در فضای مجازی و مواجهه با سیل اطلاعاتی درست و نادرستی که از هر طرف او را احاطه می‌کند، آماده‌ی پذیرش چیزهایی شود که در ورای هجوم این اطلاعات به او القا می‌شود. همین امر سبب شده است تا اینترنت و فضای مجازی زمینه‌های گسست فرهنگی بین‌نسلی را فراهم آورد و این مساله بر کنترل خانواده روی رفتار جوان و نوجوان اثر بسیار سوئی خواهد داشت.

 

6- بلوغ جنسی زودرس در اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از محتواهای ارائه‌شده در فضای مجازی، به خصوص شبکه‌های اجتماعی نظیر ‌فیسبوک و اتاق‌های گفت‌وگو، بدون در نظر گرفتن اقتضای سنی مخاطب، در معرض دید و برداشت و تحلیل وی قرار می‌گیرد. اغلب این محتواها، اعم از متن، عکس و فیلم نیز دارای زمینه‌های انحرافی هستند. بنابراین می‌توانند جوان و نوجوان را که در شرایط خاص جسمی و غلیان غرایز جنسی قرار دارد، دچار سردرگمی کند و از مسیر ارزش‌ها منحرف سازد.

 

7- هنجارشکنی در سایه‌ی گمنامی

باید توجه داشت رفتارهای خلاف ارزش‌های یک جامعه، در محیط واقعی، با تغییر نگاه و مؤاخذه‌گری، چه از سوی نهادهای نظارتی و انتظامی و چه به وسیله‌ی نگاه‌های ملامت‌گر سایر اعضای جامعه همراه است، اما در فضای مجازی و اینترنت، چنین قوانینی وجود خارجی ندارد و یک کاربر اینترنت می‌تواند حتی جنسیت خود را پنهان کند و با هویتی کاملاً متفاوت از آنچه هست در شبکه‌های اجتماعی یا اتاق‌های گفت‌وگو حاضر شود و همین گمنامی و هویت مجازی است که به افراد این امکان را می‌دهد که هنجارشکنی کنند بی‌آنکه مؤاخذه‌ای در کار باشد.

 

8- محملی برای ترویج باورهای انحرافی و سبک زندگی غربی

اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی محلی برای ابراز عقاید و باورها و طرح شبهات است بی‌آنکه کاربر شناخته شود یا برچسب بخورد. به ویژه آنکه در بسیاری از موارد، جوانان و نوجوانان ما مجال مناسبی برای ابراز وجود و بیان دیدگاه‌ها و شبهات دینی خود پیدا نمی‌کنند. در مقابل اما اغلب کسانی که توانایی پاسخ‌گویی به این سؤالات و شبهات را دارند، در این شبکه‌ها عضو نیستند یا حضورشان آن‌چنان کم‌رنگ است که در عمل، این فضاهای اینترنتی به محملی برای ترویج باورهای انحرافی و شبهاتی می‌شود که می‌تواند زیربنای فکری جوان و نوجوان را دستخوش تغییر کند؛ آن‌چنان که سبک زندگی وی را آن قدر غربی نماید که حدود ارتباط با نامحرم را زیر پا بگذارد.

 

9- متزلزل نمودن مبانی خانواده ایرانی

با افزایش فراگیری اینترنت و کاربران فضای مجازی، ‌اعتیاد تازه‌ای شکل گرفته است. اعتیاد به اینترنت یک واژه نیست، بلکه یک حقیقت است که سبب دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران فضای مجازی، جوانان متأهلی هستند که در اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند و برخی از تصاویر بدحجاب به نمایش درآمده در آلبوم‌ها یا نمایه‌های فیسبوک، زنان شوهردار هستند و این به معنای آن است که فضای مجازی، نظام ارزشی موجود در جامعه‌ی ما را از طریق تغییر در سبک زندگی،‌ دچار دگرگونی نموده است. همین تصاویر و پوشش‌های نامتعارف اما خط قرمزهای ارتباط نامحرم را می‌شکند و در نهایت، موجب فراهم آمدن زمینه‌های خیانت در زندگی و ارتباطات نامشروع می‌شود.

 

1-9- شبکه‌های اجتماعی و روابط زوجین

سردی بین زوج ها، انزواطلبی، کاهش روابط عاطفی و روابط خانوادگی نیز از دیگر آسیب هایی است که شبکه های ماهواره ای بر خانواده های ایرانی تحمیل کرده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی باعث شکل گیری روابط فرازناشویی می‌شود، شبکه‌های اجتماعی به واسطه دلایلی که در بالا ذکر شد، «شما»ی نامحرم را تبدل به «تو» می‌کند و و این «تو» گاه تا آنجا پیش می‌روند که به زوال بنیان های خانواده می‌انجامد.

2-9- آسیب فکری - روانی

امروزه دنیاى رایانه، هویت یابى و هویت جویى نسل جوان و نوجوان را در ابعاد فکرى و اخلاقى تحت تأثیر قرار داده، تا جایى که آسیب هاى اجتماعى رابطه اى تنگاتنگ با مقوله فن آورى اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانى شدن پیدا کرده است. رایانه موجب بروز پدیده اى جدید با عنوان »اعتیادهاى نو و مدرن« شده و بدین وسیله، سبب افزایش آسیب هاى اجتماعى گردیده است. استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، موجب ایجاد وابستگى شدید روانى و فکرى مى شود، به طورى که بعضى از کاربران به یک فضاى غیرواقعى پناه برده، در آن جا زندگى مى کنند (دلدار، 1385: 30). با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده ها، بین والدین و فرزندان، جدایى فکرى، عاطفى و فیزیکى رخ مى دهد، لذا نتیجه تحقیقات نشان مى دهد که درصد بالایى از نوجوانان و جوانان از اینترنت براى فعالیت هاى بیهوده اى، نظیر دوست یابى، بازى و صحبت با یکدیگر استفاده مى کنند و محیط جذاب و به ظاهر صمیمانه سایت هاى اینترنتى سبب مى شود که کاربران بدون آن که گذر زمان را حس کنند در آنها فعالیت داشته باشند.

3-9- حیازدایی

رقابت جوانان ایرانی در به روز کردن آلبوم های شخصی خود از عکس های متنوع برهنه و نیمه برهنه شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک را به محلی برای تبلیغ مدهای خیابانی و آرایش های جدید در میان ایرانیان تبدیل کرده است که با توجه به عادی شدن این امر در میان جوانان دیگر بحثی از حیا در میان این کاربران به میان نمی آید و درد آور تر از همه این است که کاربران با کمال افتخار از تیب و وضعیت ظاهری خود حرف می زنند و عکس های نیمه عریان خود را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.

4-9- تبلیغات ضد دینی و القای شبهات

در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز مانند سایر رسانه ها، افراد و گروه های مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی می نمایند. گاه پس از تحقیق و ریشه یابی در می یابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکه ها، دین زدایی و حمله به مقدسات بوده است.

5-9- نقض حریم خصوصی افراد

معمولا شبکه های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا آنها بتوانند تصاویر و ویدیو های خویش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور کاربران می توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در این شبکه ها قرار دهند. در اغلب شبکه های اجتماعی برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است، ولی این راهها کافی نیستند، مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل های تقلبی در شبکه های اجتماعی و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای این هرزنامه ها باعث می شود که افرادی با پروفایل های تقلبی به شبکه های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم های خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویردر اینترنت کنند. پر واضح است که بیشتر قربانیان نقض حریم خصوصی، دختران و زنان هستند. گزارش های زیادی در این مورد وجود دارد که نشان میدهد زنان در شبکه های اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و در معرض آزار و اذیت های زیادی قرار می گیرند.

6-9- تأثیرات منفی رفتاری

هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردی را برای خود برگزیده است. فرد با عضویت در شبکه های اجتماعی درگیر نوعی خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می شود که شامل: برخورد، تکیه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و …. است.

7-9- فاصله گرفتن از دنیای واقعی

ساعت‌ها وقت گذراندن در پشت کامپیوترهای شخصی و گشت‌وگذار در فضای مجازی و گپ‌وگفت و تعامل با دوستان اینترنتی و گم شدن میان انبوهی از اخبار و اطلاعات، باعث فاصله گرفتن از دنیای واقعی شده، و گاه حس می‌شود که قسمت‌هایی جدی از زندگی شخصی افراد، فدای زندگی مجازی‌شان می‌شود. به‌خصوص در مورد زنان که نقش‌های جدی و حساس در خانواده به عهده دارند(خسروجردی، میرزایی،1388 : 223-222).

8-9- مصرف گرایی

تبلیغات مربوط به مد و لباس، دیدن انواع خوراکیهای متفاوت، تبلیغات رستورانها، صف‌های طولانی مربوط به خرید آخرین برندها، همه و همه حس مصرف گرایی افراد را تحریک می نماید، طبق پژوهشها یکی از الویتهای فعالیت کاربران در اینترنت و شبکه های اجتماعی خریدهای آنلاین و عضویت در گروهای تبلیغی و مد و لباس است، این ماجرا که به مصرف گرایی افراد دامن می دهد، پیامدهای منفی دیگری را نیز در پی خواهد داشت.

9-9- تأثیرات جسمی

فراتر از تأثیراتی مانند آرتروز، چاقی، افزایش تحریک پذیری، تضعیف حافظه، پرخاشگری، گوشه نشینی و … پیچیدگیهای این عصر بر روی عملکرد مغز انسان نیز اثر داشته است، به گفته پرفسور گید(Giedd): شیوهای که امروز ما اطلاعات را دریافت کرده، خودمان را سرگرم می‌کنیم و تعامل‌مان با دیگران در ده سال گذشته بیش از پانصد سال گذشته تغییر کرده‌ است. … نوجوانان امروز به طور متوسط حدود یازده و نیم ساعت را با رسانه‌ها سپری می‌کنند، که این مقدار بیشتر از شش ساعت و نیم همین پنج سال پیش است. در نتیجه‌ فعالیت‌های کودکان و نوجوانان به میزان زیادی تغییر کرده‌اند. مغز نوجوان در ظرفیت فوق العاده خود را برای انطباق با محیط اطراف آن (نسبت به کودکان و بزرگسالان) متمایز است.

 

نتیجه گیری

فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروزی به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین این آسیب‌ها، تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‌هایی همچوندیانت ، تقوا، حجاب و حیا در میان ایرانیان بخصوص قشر جوان است؛ قشری که قرار است مولد و پرورش‌دهنده‌ی نسل‌های بعدی باشند و با تغییر در هویتشان، می‌توان هویت نسل ایرانی را استحاله کرد. غرب و حاکمان فضای مجازی برای نیل به چنین هدفی، برنامه‌ریزی گسترده دارند.

از همین روست که رهبر فرزانه‌ی انقلاب می‌فرمایند: برای بنده حوزه‌ی فضای مجازی به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد. در برابر این مهم اما مسئولان وظایف متعدد و مهمی دارند، از جمله افزایش آگاهی‌های عمومی،‌ تقویت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی و جدی‌تر پرداختن به فعالیت‌های مرکز ملی فضای مجازی. در این صورت می‌توان از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بهره گرفت، بی‌آنکه تهدیدهای آن برای جامعه و هویت ایرانی دردسرساز شود.

 

منابع و مأخذ

برای دریافت منابع ایمیل بزنید یا تماس بگیرید.

نویسنده مطلب: رضا غفاری

رضا غفاری

پاسخ دهید

169 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۹:۲۳:۲۹

Hi there, its good piece of writing on the topic of media print, we all understand media is a wonderful source of data.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۴:۱۵:۵۶

Aw, this was a very nice post. Taking the time and actual effort to make a great article… but what can I say… I procrastinate a whole lot and don't seem to get nearly anything done.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۳۳:۵۶

Thanks on your marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you will be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back later on. I want to encourage you to continue your great work, have a nice holiday weekend!

Rogerstigo  ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۷:۵۸:۴۸

Dissertation Writing Service - EssayErudite.com Our https://essayerudite.com/dissertation-writing-service/ provides a full-scale writing assistance accessible online 24/7. Apart from many other writing companies, we are rather picky when forming a professional staff of experts. Moreover, we try to make our every customer feel safe and pleased with the service.

Aaaucebom  ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۷:۲۴:۴۲

Segway Verona offers tours that make sure you will enjoy a fun and immerse experience of our beloved city. We combine Segway, our innovative way of transportation, with tours in the historical city centre. Through our explorations of 1 or 2 hours, we will bring you to the most breathtaking spots, so that, if you do not stay long in Verona, we make sure that you see all of the unmissable sights! Segway is really easy to use! It is so intuitive that it feels like an extension of the human body. To understand why, consider this: if you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you will intuitively put your leg forward. Segway works the same way: to move forward or backward

bsolution  ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۲۲:۵۸:۵۶

Prices in canada http://www.brandssolution.co.uk/uploads/160_120/pharmacy/esomeprazol.html pill cheap.

gyogyszertar online  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۲:۱۸:۲۳

rendelés online budapest, http://www.amarasdance.com/v2/wp-content/gyogyszertar/lixidol.html - tabletta árak.

online lekarna  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۳:۵۵:۴۴

Generika brno, http://newgoldmanagement.com/old/wp-content/lekarna/clindamycin.html - lekarna online ostrava.

video explorers  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۵:۰۵:۲۱

Eladás gyógyszer, http://www.videoexplorers.com/wordpress/wp-content/gyogyszertar/progest.html - Eladó rendelés.

milfordcraftshow  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۶:۴۸:۳۳

v online lekarne recept, http://www.milfordcraftshow.com/wp-content/lekarna/raniplex.html - koupit levne levne.

online gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۷:۴۲:۳۱

recept receptek, http://www.amarasdance.com/v2/wp-content/gyogyszertar/andep.html - költség rendelés.

On-line lekarny  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۹:۴۶:۵۴

genericka recepta, http://mindspeakdallas.com/wp-content/lekarna/dexamethasone.html - Koupit genericka praha.

lekarna  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۲۲:۲۹:۴۶

v online lekarnach recept, http://www.premiumthemesup.com/wp-content/uploads/2017/01/lekarna/glucofage.html - Kde sehnat levne praha.

online gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۲۲:۴۵:۲۳

vény nélkül, http://www.cuttsconsulting.com/blog/wp-content/gyogyszertar/cilostazol.html - on-line tabletta.

Dragonize  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۱:۲۷:۱۸

tablety brno, http://dragonize.com/blog/wp-content/lekarna/triatec.html - poradek ostrava.

dianahenderson  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۱:۴۴:۴۳

költséget, http://www.dianahenderson.com/photography/flash/gyogyszertar/zyban.html - költség receptek.

gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۴:۲۷:۱۲

online rendelés budapest, http://www.discoverhoustontours.com/wp-content/gyogyszertar/aten.html - megvesz árfolyamok.

online gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۶:۵۵:۵۴

eladási árfolyamok, http://www.fionahawthorne.com/wp-content/gyogyszertar/aldocumar.html - kapszulák számítás.

online gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۹:۲۴:۱۶

generikus gyógyszertár, http://www.doolittlesden.com/wp-content/gyogyszertar/omep.html - árösszehasonlító receptek.

Merica  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۰:۲۰

pro zeny prodej praha, http://www.mericanyc.com/wp-content/lekarna/envas.html - porovnani cen receptu.

Youth On The Move  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۲:۰۰:۴۱

Gyógyszer vény, http://www.youthonthemove.net/wp-content/gyogyszertar/paxan.html - on-line eladó.

metrocomputerworks.com  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۳:۵۲:۱۷

prodej online lekarna praha, http://www.metrocomputerworks.com/wp-content/wflogs/lekarna/flomax.html - prodej liberec.

gyogyszertar online  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۴:۴۹:۳۸

rendelés azonnal receptek, http://www.videoexplorers.com/wordpress/wp-content/gyogyszertar/malarex.html - költség magyarországon.

amarasdance.com  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۷:۳۳:۱۶

Eladás eladási árfolyam, http://www.amarasdance.com/v2/wp-content/gyogyszertar/hipoartel.html - tabletta rendelés.

Microseam stress  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۹:۵۵:۱۶

ostrava ostrava, http://www.microseamstress.com/wp-content/lekarna/finasterida.html - lekarna bez recepty.

video explorers  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۲۰:۱۷:۰۸

eladási árfolyamok, http://www.videoexplorers.com/wordpress/wp-content/gyogyszertar/chlorzoxazone.html - megvesz tabletta.

online gyogyszertar  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۲۲:۴۸:۳۰

olcsó eladó, http://www.amarasdance.com/v2/wp-content/gyogyszertar/urecholine.html - olcsón.

On-line lekarny  ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۲۲:۵۰:۵۴

tablety lekarna liberec, http://mikaylamackaness.com/L/pixelhappy/lekarna/cordes-vas.html - Kde objednavat prodej.

newgoldmanagement  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۱:۳۰:۰۴

pro zeny prodej ostrava, http://newgoldmanagement.com/old/wp-content/lekarna/atural.html - prodej bez receptu ceny.

lekarna  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۴:۰۰:۲۵

Bez receptu na dobirku online, http://www.milfordcraftshow.com/wp-content/lekarna/trental.html - pilulky tablety.

mind speak dallas  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۶:۳۲:۲۱

Koupit levne online, http://mindspeakdallas.com/wp-content/lekarna/ronaxan.html - prodej recepta.

premiumthemesup  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۹:۰۱:۵۹

brno online, http://www.premiumthemesup.com/wp-content/uploads/2017/01/lekarna/oflocet.html - prodej bez predpisu recepta.

dragonize  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۱:۲۸:۱۴

bez lekarskeho predpisu levne, http://dragonize.com/blog/wp-content/lekarna/cefpodoxime.html - prodej bez receptu brno.

sverigapotek  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۰:۴۰:۵۱

alternativ till recept, http://sverige-apotek.life/pentoxifyllinum.html , kostar Stockholm.

Shelby  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۴:۰۹:۰۷

I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers except this article is in fact a good piece of writing, keep it up. http://sailingandmore.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=24401

Elmer  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۲:۰۸:۲۸

Saved as a favorite, I love your web site! http://haprodanang.vn/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=28385

pharmacy  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۱۶:۳۱:۱۲

Generic for sale in usa http://newmusicweekly.com/wp-includes/certificates/pharmacy/diclofen.html#cheap_diclofen how much does cost per pill.

Hempfield Church  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۱۶:۴۰:۳۸

Pills for sale australia http://hempfieldcob.org/css/pharmacy/dileva.html#cheap_dileva cheapest pills online.

cobra politics  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۱۹:۳۴:۱۵

Where can I buy over the counter in malaysia http://cobrapolitics.org/wp-includes/certificates/pharmacy/hydroxyzin.html#price_hydroxyzin pills for sale nz.

pharmacy  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۱۹:۵۸:۲۴

Purchase online safe http://lightworkscreative.com/digecorp/pharmacy/chlorzoxazone.html#cheap_chlorzoxazone buying in australia over the counter.

paulloggins  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۲۲:۱۹:۳۵

Cheapest online http://paulloggins.com/wp-includes/ID3/pharmacy/prestarium.html#price_prestarium cheap pills australia.

Alison White Style  ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۲۲:۵۶:۲۷

Order online us http://alisonwhitestyle.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/pharmacy/cabergoline.html#cheap_cabergoline inexpensive canada.

diamonddconstructioninc.com  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۱:۱۲:۲۶

Where can I buy over the counter in south africa http://www.diamonddconstructioninc.com/wp-includes/certificates/pharmacy/brilian.html#cheap_brilian purchasing online for cheap.

blog aorafting  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۳:۵۷:۲۲

Order overnight delivery http://blog.aorafting.com/wp-includes/certificates/pharmacy/arava.html#cheap_arava tablets generic name.

Stop Drinking North  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۴:۵۹:۳۴

How to get from doctor uk http://stopdrinkingnorth.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/pharmacy/tabalon.html#cost_tabalon purchase cheap.

California White Water  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۶:۲۸:۰۹

Online usa overnight http://www.californiawhitewater.com/wp-includes/certificates/pharmacy/diphos.html#buy_diphos pill price.

tranect.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۷:۴۸:۱۵

Non prescription uk http://www.tranect.co.uk/wp-content/uploads/2017/02/pharmacy/lanex.html#cost_lanex buying cheap.

feedbackraft  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۰۸:۵۶:۱۵

Buy generic overnight delivery http://feedback.aorafting.com/wp-content/gd-star-rating/css/pharmacy/fluconazol.html#generic_fluconazol pill price in mumbai.

Carlisle Style  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۰:۳۵:۲۳

Purchase nz http://www.carlislestyle.co.uk/wp-includes/certificates/pharmacy/aterax.html#price_aterax best price canada.

envirosealpipe.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۳:۱۲:۳۳

Order generic from canada http://www.envirosealpipe.co.uk/wp-content/uploads/2016/01/pharmacy/index_17.html online no prior prescription.

MOpartnerships  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۵:۴۰:۵۵

Ordering online australia http://monumentalpartnerships.com/css/pharmacy/itami.html#generic_itami next day delivery canada.

pharmacy  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۶:۵۲:۵۶

Buy cheap next day delivery http://www.rafting.com/wp-content/ngg/pharmacy/index_12.html order online fast shipping.

WBCQ The Planet  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۸:۰۶:۲۶

Buy generic online uk next day delivery http://wbcq.com/wp-content/uploads/2016/pharmacy/mobicam.html#price_mobicam cheap pills australia.

aorafting shop  ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۲۰:۰۱:۲۶

For sale in usa stores http://shop.aorafting.com/wp-content/uploads/2017/01/pharmacy/actos.html#cheap_actos buying in costa rica.

www.liratravels.com  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۱:۰۳:۴۸

rezeptfrei in der apotheke http://liratravels.com/data/apotheke/eurovir.html kosten consta.

www.shirinstandoori.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۱:۲۲:۳۸

apotheke preis http://shirinstandoori.co.uk/gallery/content/l/apotheke/ropinal.html pille rezeptfrei online kaufen.

dark corner  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۴:۵۸:۵۳

preis apotheke osterreich http://www.ianpsdarkcorner.co.uk/ncc/apotheke/mysoline.html erwachsene kostenubernahme.

station furniture  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۵:۰۸:۳۲

Preise generika http://stationfurniture.co.uk/images/uploads/apotheke/indometacina.html rezeptfrei preis.

steele media  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۸:۵۵:۴۴

appetitzugler apotheke http://www.steelemedia.co.uk/media/image_gallery_files/elysium/gallery-thumbs/apotheke/zebeta.html preis austria.

T B 4 E  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۲:۵۱:۰۴

Rezept kosten http://www.tb4e.com/old-site/images/news/523/apotheke/albendazolo.html preise pille.

www.handmadesoapuk.org  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۳:۰۳:۴۶

online kaufen erfahrungsbericht http://www.handmadesoapuk.org/wp-includes/certificates/apotheke/lenalidomide.html generikum deutschland.

vixens-escorts.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۶:۴۳:۰۷

brausetabletten kaufen http://vixens-escorts.co.uk/jobform/files/apotheke/fluticasona.html tabletten einzeln kaufen.

WyseGroup UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۲۰:۰۲:۳۰

kosten smelt http://wysegroup.co.uk/medialibrary/_medialibrary_largeiconcrop/2014/02/apotheke/hydrochlorothiazide.html besser als generika.

Lezersonderzoek  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۲۳:۰۵:۳۷

kosten osterreich http://lezersonderzoek.com/nphf/apotheke/singulair.html kaufen ohne rezept holland.

leeds festival chorus  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۲۳:۲۶:۰۸

generika rezeptfrei http://leedsfestivalchorus.co.uk/leedsfestivalchorus/web/app/uploads/apotheke/jasminelle.html online apotheke erfahrung.

Fen Edge  ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۲۳:۴۹:۵۱

Generique de quel medicament http://fenedgefestival.co.uk/weekend/machform/css/pharmacie/propranolol.html prix pharmacie France.

Draycott and Charles UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۵:۲۳

Meilleurs prix pour http://draycottandcharlesinteriors.co.uk/blog/app/web/upload/tinymce-source/before%20and%20after/pharmacie/albuterol.html ordonnance medicale.

www.theartofwell-being.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۲:۲۶:۳۱

in osterreich verboten http://theartofwell-being.co.uk/file/apotheke/dexaflam.html generika gunstig kaufen deutschland.

ines rojo  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۳:۵۴:۴۵

Acheter en tunisie http://inesrojo.com/swf/pharmacie/zithromax.html sans prescription Canada.

Chartfield School  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۴:۳۳:۱۵

Comprime sans ordonnance http://chartfieldschool.org.uk/wp-includes/certificates/pharmacie/index-24.html vente sur le net.

Mistera  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۵:۳۴:۴۱

oder generika http://mistera.co.uk/userfiles/apotheke/cefaclor.html generika paypal.

Total Improvements  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۸:۰۳:۳۶

Livraison express en france http://totalimprovementslimited.co.uk/wp-content/ngg/pharmacie/exelon.html vente libre.

Waterfront Bar Bistro  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۸:۵۲:۵۷

Rezeptfrei aus deutschland schneller versand http://waterfrontbistroipswich.co.uk/wp-content/uploads/js_composer/apotheke/cardura.html Rezeptfrei information.

Chartfield PTFA  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۸:۵۶:۲۴

Le moins cher en france http://ptfa.chartfieldschool.org.uk/wp-content/plugins/cpo-widgets/pharmacie/nalgesic.html prix de vente .

London Removal  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۹:۰۴:۲۴

billig http://london-removal.co.uk/wp-content/uploads/mainwp/apotheke/acnelyse.html generika erfahrungsberichte.

Limelight  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۱:۴۰:۳۵

Meilleur site pour commande r du http://www.stalbridgeplayers.net/wp-includes/pomo/pharmacie/adalat-cc.html sur ordonnance ou pas.

Josero  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۲:۲۰:۵۳

filmtabletten teilen http://joserospares.com/img/tmp/cms/apotheke/spironolattone.html online apotheke rezeptfrei.

Parisi Tax UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۲:۴۲:۲۵

Achat sans ordonnance http://parisitax.co.uk/userfiles/media/pharmacie/tryptophan.html prix generique.

www.patricksvillas.com  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۵:۲۶:۰۲

bestellen preisvergleich http://patricksvillas.com/captcha_images/apotheke/cyklokapron.html online kaufen ebay.

comfort  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۵:۳۰:۳۲

Comprime maroc http://comfort.uk.com/comfort/pharmacie/venlafaxin.html peut on acheter dusans ordonnance au Maroc.

lazer station  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۵:۳۴:۲۵

filmtabletten erfahrungsberichte http://lazerstation.com/translator/apotheke/omez.html generika kaufen deutschland.

art2choose uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۶:۳۱:۴۷

Generique pharmacie paris http://art2choose.co.uk/images/uploads/file/pharmacie/diovan.html prescription medicale.

Living In Full Everyday  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۹:۰۸:۵۲

Boutique paris http://livinginfulleveryday.com/new/pharmacie/rhinocort.html moins cher marseille.

ashfordtennisclub  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۲۰:۱۲:۳۰

Acheter generiqueen france http://www.ashfordtennisclub.co.uk/wp-content/uploads/js_composer/pharmacie/axoven.html vente libre.

DotPeak  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۲۲:۳۸:۲۳

Precio en farmacias ecuador http://www.dotpeak.com/assets/farmacia/mupiskin.html quero comprar internet.

Lifting Equipment Direct  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۲۲:۳۹:۲۹

Puedo comprar en la farmacia http://www.liftingequipmentdirectuk.co.uk/wp-content/farmacia/renator.html necesito receta para comprar en estados unidos.

Burgess Hill Scout  ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۲۳:۰۹:۰۰

Acheter en pharmacie http://8thburgesshillscouts.co.uk/qr/pharmacie/rizatriptan.html vente en Tunisie.

Benbecula  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۱:۳۴:۲۶

Precios farmacias http://www.benbeculafc.co.uk/wp-includes/ID3/farmacia/norfloxacina.html generico farmacia.

High Five UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۱:۳۸:۵۶

Venta en peru http://79.170.40.175/highfive.co.uk/guides/farmacia/lotensin.html comprar por internet Peru.

ajausa.f2hosting  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۲:۴۴:۴۱

Acheter sur le net http://ajausa.f2hosting.co.uk/wp-content/pharmacie/simethicone.html pharmacie en lignepas cher.

Super Mummy Blog  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۴:۲۱:۳۳

Donde comprar internet http://supermummy.co.uk/wp-includes/certificates/farmacia/vantin.html venta en guayaquil.

Stephen Chappell Paintings  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۴:۳۹:۵۳

Cuanto cuesta en colombia http://www.stevechappell.co.uk/blog/farmacia/trittico.html compra en España.

buryaikido uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۶:۱۷:۱۶

Generique belgique http://buryaikido.org.uk/css/pharmacie/piroxicam.html prix pharmacie andorre.

Academy West Newcastle  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۷:۱۰:۵۶

Comprar farmacias andorra http://www.westnewcastleacademy.org/wp-includes/certificates/farmacia/civox.html comprar en España contrareembolso.

eastdevonremovals  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۷:۴۸:۰۳

Como comprar en farmacia http://eastdevonremovals.co.uk/SpryAssets/farmacia/tizanidine.html sin receta comprar.

dancemax uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۹:۴۷:۴۶

Achat en belgique http://dancemax.co.uk/wp-includes/pomo/pharmacie/co-diovan.html pilule pour bander.

Upton Cheyney Chilli  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۰:۰۴:۱۰

Tabletas generico http://uptonchilli.co.uk/wordpress/wp-includes/certificates/farmacia/femar.html se puede comprar sin receta en farmacias en España.

wkrcc  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۰:۵۶:۳۹

Puedo comprar sin receta medica http://www.wkrcc.co.uk/wp/wp-includes/pomo/farmacia/paroxetin.html pastillas precio Argentina.

Photography Courses UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۲:۳۹:۰۱

Generique de quel medicament http://birdphotographycourses.co.uk/forms/birdphotogcourse/formdata/pharmacie/spironolattone.html sans ordonnance en pharmacie Belgique.

Ruth  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۲:۵۹:۱۷

Venta mexico http://ruthtittensor.co.uk/css/farmacia/sumial.html donde se puede comprar sin receta en España.

kidsuk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۵:۳۲:۰۶

Acheter quebec http://earmuffsforkids.co.uk/newshop/includes/extra/pharmacie/nifedipine.html pharmacie France.

bwpcontracts.com  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۷:۲۸:۵۴

Generique pas cher http://bwpcontracts.com/wp-content/uploads/js_composer/pharmacie/pedea.html vente sur le net.

Dream Wedding UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۷:۳۰:۳۲

Barato no brasil http://dreamweddingdress.co.uk/new/wp-includes/certificates/farmacia/amitriptyline.html como conseguir sin receta en Chile.

MidKent  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۸:۴۷:۴۹

Donde puedo conseguir http://www.midkentmetals.co.uk/wp-content/farmacia/zomig.html precio Uruguay.

holyangelspreschool.org.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۹:۲۷:۴۸

Acheter pilule http://holyangelspreschool.org.uk/sites/default/files/tmb/pharmacie/fucidin.html prix pharmacie Quebec.

Love Opticians UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۲۰:۳۵:۴۲

Precio farmacia andorra http://loveopticians.co.uk/wp-includes/pomo/farmacia/famciclovir.html precio Ecuador.

Folding Doors UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۲۲:۰۳:۵۵

Comprar sin receta en andorra http://www.smartslidingfoldingdoors.co.uk/wp-includes/certificates/farmacia/olmetec.html compra segura.

carvideo uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۴۰:۳۱

genericon http://www.carvideo.org.uk/files/file/farmacia/sortis.html acquista.

Eloquent Flowers  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۴۴:۲۰

prezzo slovenia http://eloquentflowers.co.uk/img/slides/farmacia/doxycycline.html compra online senza ricetta medica.

Action Portraits UK  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۱:۰۱:۳۳

Comprar generica http://www.actionportraits.co.uk/alexthea/farmacia/betnovate.html donde puedo comprar en USA.

dalryfarmerssociety.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۲:۳۷:۴۲

Pastillas precio http://dalryfarmerssociety.co.uk/wp-includes/certificates/farmacia/eryth.html donde comprar generico.

Energy Centric  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۳:۴۸:۵۹

Compresse prezzo con ricetta http://energycentric.co.uk/wp-content/cache/abtf/farmacia/vaniqa.html nuovo Italiano.

Cragg  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۳:۵۳:۴۱

Compresse prezzi http://craggmanagement.com/main_images/Image/farmacia/degan.html acquisto on line in contrassegno.

finefit  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۶:۴۸:۰۱

generico do http://finefit.co.uk/wp-content/uploads/zn_fonts/icomoon/farmacia/capotec.html o equivalente.

Karmatara Trade  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۶:۵۴:۳۷

acquisto su internet http://karmatara.org.np/userfiles/file/farmacia/betesil.html Farmacias.

gettingmarriedindevon  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۹:۴۲:۵۵

Come acquistare con pagamento alla consegna http://gettingmarriedindevon.co.uk/uploads/images/Web%20Banners/farmacia/norax.html acquisto via internet.

loopflyers  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۹:۴۹:۱۳

Come acquistare in svizzera http://loopflyers.co.uk/shrek2017/wp-content/uploads/js_composer/farmacia/diamox.html miglior generico.

GiftsForBoys  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۲:۳۷:۰۸

Acquisto generico in europa http://giftsforboys.co.uk/includes/extra/farmacia/wormex.html comprare online con mastercard.

Management  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۲:۴۲:۲۴

generico comprar http://mair-management.co.uk/userfiles/media/farmacia/sulfamethoxazol.html generico prezzo.

stablemateuk.com  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۵:۳۰:۳۰

Na Italia http://stablemateuk.com/modules/statsregistrations/farmacia/lisinopril-hydrochlorothiazide.html Dove acquistare online.

Marchesi Alfieri IT  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۵:۳۸:۱۰

sito sicuro acquisto http://marchesialfieri.it/images/slideshow/64/farmacia/cutacnyl.html Farmacia prezzo.

Commercials Pawson  ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۸:۲۰:۵۰

comprare online con ricetta http://pawsoncommercials.com/library/files/uploads/13072017/82b3f66560/farmacia/imodium.html siti affidabili per comprare.

deadflatmatt  ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۱:۴۷:۳۱

generico do remedio http://deadflatmatt.co.uk/testclass/wp-content/uploads/js_composer/farmacia/lincocin.html acquista on line.

hearingaidcenter.com.np  ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۱:۵۶:۳۱

e il migliore http://hearingaidcenter.com.np/userfiles/farmacia/eusaprim.html miglior naturale.

sallybernalagent.co.uk  ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۴:۵۵:۴۱

Prezzo compresse con ricetta http://sallybernalagent.co.uk/sys-login/farmacia/index-38.html e pillola.

the house florist  ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۸:۱۴:۱۰

kirkland prezzo http://thehouse.florist/resources/2058/farmacia/inh.html Dove acquistare online.

Birchover Stone UK  ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۱۹:۴۲:۲۶

Kopen den haag rotterdam, http://www.birchoverstone.co.uk/wp-includes/certificates/apotheek/civox.html , verkoop nederland.

rhythmschinesemedicine.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۲۳:۴۰:۳۴

spanien, http://www.rhythmschinesemedicine.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/apotek/estradiolo.html - hvordan får jeg pris.

www.tattershallkartingcentre.co.uk   ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۲۳:۴۱:۳۳

Bestellen paypal belgie, http://www.tattershallkartingcentre.co.uk/wp-content/languages/apotheek/grifulvin.html , prijs nederland kopen.

Carole Francis-Smith  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۳:۲۹:۰۴

i håndkøb pris, http://www.carolefrancissmith.co.uk/wp-content/languages/apotek/evorel.html - pris uden.

Prefast Extensions  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۳:۲۹:۰۶

Goedkoop bestellen nederland, http://www.prefast.co.uk/wp-includes/css/apotheek/nymphomax.html , pillen kopen in winkel kopen.

www.enjoytheviews.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۷:۱۲:۳۸

Apotheek rotterdam, http://www.enjoytheviews.co.uk/wp-includes/certificates/apotheek/monozeclar.html , kopen online duitsland.

DADA 2 RARA  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۷:۱۲:۴۰

generisk recept, http://www.dada2rara.com/wp-includes/certificates/apotek/methotrexate.html - køb billigt online.

sjah  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۱:۰۷:۵۳

prissammenligning online, http://www.sjah.co.uk/wp-includes/certificates/apotek/estrapatch.html - bestilling uden.

hostinghints  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۱:۰۸:۳۴

Kopen amsterdam nederland, http://hostinghints.co.uk/wp-includes/certificates/apotheek/liv-52.html , pillen kopen duitsland.

Paolo  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۰۹:۴۸

pris priser, http://www.paolofiorentini.com/pf/wp-includes/css/apotek/duetact.html - koste pris.

www.ealesandbaker.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۱۲:۰۹

Kopen in nederland kosten, http://www.ealesandbaker.co.uk/wp-includes/css/apotheek/floxal-edo.html , kopen winkel online.

UK DotPeak  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۲۱:۰۸

Conseguir contra reembolso http://www.dotpeak.com/assets/farmacia/eurovir.html necesito receta medica para el.

natalie pierotti  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۶:۰۵:۰۱

online Sverige göteborg, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/norset.html , köpa i USA göteborg.

Nordahl  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۶:۱۸:۱۱

billig pris, http://runenordahl.no/wp-includes/certificates/apotek/hydroxyzin.html , Hvor kjøpe København.

Old Varieties  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۹:۱۷:۲۴

billig, http://oldvarieties.com/contents1a/wp-includes/certificates/apotek/noroxin.html - hvordan får jeg online.

Bob Quatrello  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۹:۱۹:۱۲

Goedkoop betrouwbaar belgie, http://www.bobquatrello.com/wp-includes/certificates/apotheek/tirosint.html , nederland kopen belgie.

fletrebygg.no  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۹:۳۸:۵۷

Sverige Danmark, http://fletrebygg.no/wp-includes/certificates/apotek/neoral.html , selge online.

www.aqsgroup.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۹:۳۹:۴۴

apoteket köpa, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/dexaflam.html , köpa pa natet lagligt Danmark.

uthaug marineservice  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۲۲:۵۰:۰۲

i Sverige, http://uthaugmarineservice.no/wp-includes/certificates/apotek/estraderm.html , kjøp i Spania jeg.

Time DMG  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۲۳:۰۷:۲۱

billig tabletter, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/metpamid.html , generic online europe.

OnlineMarketing  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۲۳:۱۷:۰۰

pris du, http://www.allanboocock.co.uk/wp-includes/css/apotek/crinone.html - priser i tyskland danmark.

jamiemarsland  ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۲۳:۱۹:۳۶

Drogist online, http://www.jamiemarsland.co.uk/wp-includes/certificates/apotheek/paxil.html , kopen zonder recept in nederland belgie.

merrilljacobs  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۲:۰۴:۳۴

apotek online, http://merrilljacobs.co.uk/css/apotek/seasonique.html , Generisk online.

soundthief.com  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۲:۳۹:۱۴

kapslar billigt, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/curacne.html , köp generisk online shop.

Beverley  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۳:۰۵:۳۴

i håndkøb tyskland, http://www.beverley-fencing.co.uk/wp-includes/certificates/apotek/colcrys.html - sikker køb af pris.

Abbasi  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۳:۱۱:۴۴

Aanbieding rotterdam, http://www.hanan.pk/wp-includes/css/apotheek/eusaprim.html , online bestellen amsterdam.

Clearance Redhill UK  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۵:۲۲:۰۷

apotek Engelsk, http://www.drainclearanceredhill.co.uk/wp-includes/certificates/apotek/klismacort.html , tabletter reseptfritt.

Sala Thong  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۶:۱۲:۳۲

billigt USA, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/deltasone.html , receptfritt spanien.

hanan.pk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۶:۵۲:۵۶

tabletter, http://www.hanan.pk/wp-includes/certificates/apotek/coffeinum.html - on-line online.

8thburgesshillscouts.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۷:۰۲:۲۹

Kopen bij apotheek frankrijk, http://8thburgesshillscouts.co.uk/random/apotheek/lessina.html , kopen zonder recept nederland.

ferretcare.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۸:۳۶:۲۸

bestille til salgs, http://www.ferretcare.co.uk/wp-includes/pomo/apotek/warfarin.html , uten resept til salgs.

Another Web Design Blog  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۹:۴۱:۴۵

bästa pris tabletter, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/daparox.html , generisk Stockholm.

Crawley  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۳:۱۲:۱۳

bästa pris malmö, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/lobivon.html , pris tabletter.

www.cleanlivingfylde.co.uk  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۴:۵۸:۱۷

online Norge, http://www.cleanlivingfylde.co.uk/wp-includes/certificates/apotek/cardizem.html , pris Danmark.

Rahit Bridal UK  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

receptfria priser, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/oxytrol.html , köpa pa apoteket online.

iEspresso UK  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۸:۰۳:۱۷

apotek Tyskland online, http://www.iespresso.co.uk/wp-includes/pomo/apotek/artotec.html , kjøpe pris.

hiresounds  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۹:۵۵:۴۴

receptfritt priser, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/cefzil.html , köpa i Sverige Danmark.

Nordmaling Og Belegg  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۲۰:۵۹:۵۴

for salgs, http://nordmaling.no/wp-content/uploads/js_composer/apotek/fincar.html , salg Danmark.

Drain Clearance Crawley  ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۲۳:۰۵:۴۴

kostnad apoteket, http://natalie.pierotti.org.uk/wp-content/uploads/apotek/alaxa.html , generisk Sverige göteborg.

Volpe  ۱۳۹۶/۰۷/۰۸ - ۱۹:۱۶:۵۷

Come acquistare online http://masserialavolpe.it/wp-includes/css/farmacia/prednisolut.html dove acquistare senza carta di credito.

Maccheroncini SBT  ۱۳۹۶/۰۷/۰۹ - ۰۵:۵۸:۱۳

prescrizione medico http://www.maccheroncinisbt.it/wp-content/uploads/2014/07/farmacia/toprol-xl.html acquisto in svizzera.

Catalini  ۱۳۹۶/۰۷/۰۹ - ۱۵:۴۷:۰۶

prescrizione medica http://www.studiocatalini.it/wp-content/uploads/2016/01/farmacia/exspot.html acquisto generico sicuro.

dekom  ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۵:۴۴:۳۷

purchase in mexico http://www.dekom.com.pl/wp-includes/ID3/pharmacy/pharmix.html online purchase.